Murat Kaymak

Üyelik Girişi
Kategoriler
Videolar
Site Haritası
Takvim
Ziyaret Bilgileri
Aktif Ziyaretçi4
Bugün Toplam41
Toplam Ziyaret393889

Ahmet Cemal/‘Okumaz Yazmaz’ Ülkemizde Önemli Bir Okutma Girişimi…

Bir 8 Eylül Uluslararası Okuryazarlık Gününü, bir başka tanımla Dünya Kitap Okuma Gününü daha, ülkemiz adına utanç verici bir tablo ile geride bıraktık. Bir süre önce UNESCOnun yaptırdığı bir araştırmaya göre, Türk insanının ortalama on yılda bir kitap okuduğu ortaya çıkmıştı. Bu sonuca göre, örneğin seksen yıl yaşayan biri, ülkemizde ömrünü sekiz kitapla tamamlamış oluyor. Öte yandan, aynı sonuca göre Türkiye, UNESCOnun okumaz yazmazlıkdiye tanımladığı kategoriye giriyor.

Milli Eğitim Bakanlığının önceki yıl, Türkiyede kitap okuma oranının belirlenmesi amacıyla hazırlattığı bir çalışma raporunda ise Türkiyenin bir başka açıdan da dünya ortalamasının altına düştüğü ortaya çıktı. Kitaba ortalama kişi başına 1.3 dolar harcayan bir dünyada, Türkler 0.45 dolar harcayarak ortalamanın çok altında kaldılar.

Ben bu yazımda, yukarıdaki tablonun ne kadar kara olduğundan değil -çünkü ortaya çıkan rakamlar karşısında bundan ayrıca söz etmeye gerek yok- böyle bir tablo karşısında hareketsiz kalmak yerine ona savaş açmayı yeğleyen bir girişimden söz edeceğim. Girişimin gerçekleştirildiği yer, Oyun Atölyesi. Girişimi başlatanlar ise, bu tiyatro kurumunun oyunlarını sahneye koyan değerli yönetmen Kemal Aydoğan ile, bu oyunların sahne tasarımcılığını üstlenen Bengi Günay.

Kemal Aydoğan, halen provaları süren ve ekim sonunda sahnelenecek olan Shakespeare Müzikalinin provalarını izlemek isteyen tiyatro öğrencileri ve ilgilenen başkaca gençler için bir koşul getirmiş. Bu koşula göre provaları izlemek isteyenlerin önce şu kitapları okumuş olmaları gerekiyor: Barbara Ehrenreich: Sokaklarda Dans - Kolektif Eğlencenin Bir Tarihi; Rabelais: Gargantua; M. Bahtin: Rabelais ve Dünyası; J. Huizinga: Homo Ludens; Mina Urgan: Elisabeth Devri Tiyatrosunda Soytarılar; Park Honan: Shakespeare, Bir Yaşam; ve David Shields: Hayat İyi Hoş da, Sonunda Hepimiz Öleceğiz. Kemal Aydoğan, provaları izlemek isteyen öğrencilere sadece Bu kitapları okuyun! demekle yetinmiyor; provalar sırasında yönelttiği sorularla bu koşulun gerçekleştirilip gerçekleştirilmediğini de denetliyor. Yukarıda anılan kitapları okumamış olanlar ise provaları kesinlikle izleyemiyorlar.

Değerli sahne tasarımcısı Bengi Günay da, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sahne Tasarımı Bölümünden staj yapmak için gelen öğrencileri için aynı listedeki kitapların okunmasını staja başlama koşulu kılmış. Bengi Günaydan aldığım bilgiye göre, stajyer öğrenciler bu yıl çalışmaları bağlamında Oğuz Atayın Tutunamayanlar adlı romanını da okumuşlar.

Kemal Aydoğanın ve Bengi Günayın bu okutma girişimleri, bence iki açıdan büyük önem taşıyor. Getirilen okuma koşulu, her şeyden önce prova izlemenin ciddiyetini vurgulaması, staj dönemlerinin de gerçek bir bilgilenme sürecine dönüşmesini sağlaması açısından önemli. İkinci olarak bu koşul, gerçek anlamda bir tiyatro insanı olabilmenin yolunun yalnızca sahneden ve oyunculuk tekniğini öğrenmekten değil, fakat sürekli bilgilenme temeline dayanan bir düşünsel süreçten de geçtiğini yarının tiyatro insanları olmaya aday gençlere somut biçimde kanıtlıyor.

Tiyatro eğitimi veren kurumlarda bütün sahne derslerinin bu türden bir okuma koşuluna bağlanmasının yaygınlaştığı gün, Türk tiyatrosunun çok daha güçlü düşünsel temellerde gelişeceğine kesinlikle inanıyorum.

 

acem20@hotmail.com

Hava Durumu
Anlık
Yarın
18° 28° 12°
Saat